In oktober 2023 verscheen in AD het verhaal van Lia Kiercoff uit Rome. Het was het verhaal van de krantenkiosk, of beter de edicole, die Lia samen met haar man al veertig jaar runt in Rome en die helaas met sluiting wordt bedreigd. Vroeger verkochten Lia en haar man op een goede zondag zo’n 900 kranten, nu nog maar veertig. Terwijl het AD het verhaal optekent begint de klok van de kerk naast de kiosk te beieren vanwege een begrafenis. “Weer een klant kwijt”, zegt Lia. De gemiddelde leeftijd van de Italiaanse krantenkoper ligt ruim boven de vijftig.
Het verhaal van Lia en haar edicole beperkt zich uiteraard niet tot Rome, maar geeft wel op kleine schaal aan wat wereldwijd al een tijd zichtbaar is. De digitalisering die in sommige domeinen disruptieve gevolgen heeft en vooral jongere doelgroepen aanzet tot nieuwe vormen van mediaconsumptie.
Die digitalisering was in 2021 de inspiratie voor Media 2030. De eerste editie gaf een beeld van 20 jaar mediadata van 2000 tot en met 2020 en een visie richting 2030 van 10 experts op basis van die data. Nu, twee jaar later, is het tijd om de conclusies nog ’s tegen het licht te houden en te bepalen of de verkenning uit 2021 nog steeds de goede kant op wijst.
Deze editie geeft waar mogelijk een update van het cijfermateriaal dat eerder werd gebruikt voor Media 2030 en kijkt naar recente ontwikkelingen in de mediaconsumptie. Denk hierbij aan AI, de verdere groei van streamingsdiensten, de opmars van retailmedia, nieuwsconsumptie en de effecten van het gebruik van sociale media waar het gaat om bijvoorbeeld polarisering en desinformatie. Kortom: genoeg ontwikkelingen voor een tweede deel Media 2030.
Veel leesplezier!
Peter Wiegman
Het Media Loket