De vraag is hoe de komende 10 jaar eruit gaan zien als het gaat om mediaconsumptie en hoe de adverteerder gaat meebewegen. Een projectie van de vele data vanuit 2000-2020 naar 2030 kan hierop een antwoord geven, maar de dynamiek van de ontwikkelingen is waarschijnlijk te groot waardoor een onzuiver toekomstbeeld ontstaat. Het is beter om experts aan het woord te laten en hen een aantal deelvragen voor te leggen op basis van de bevindingen uit voorgaande analyses.
Deze deelvragen zijn ingedeeld op basis van de vijf belangrijkste onderwerpen/variabelen uit voorgaande analyses. Dat zijn:
- Leeftijd/demografie,
- Ontlezing,
- Lineair/non-lineair,
- Globals en
- Adverteerders.
Per onderwerp zijn aan de experts twee vragen gesteld. Daar waar mogelijk vonden de gesprekken live plaats, maar ook online, zoals halverwege de interviewperiode (november 2021) geadviseerd op basis van de coronamaatregelen. In sommige gevallen zijn de vragen per mail door de geïnterviewden beantwoord.
De 10 experts die hun visie gaven op de vijf hoofdonderwerpen en mediaconsumptie in 2030 zijn (in willekeurige volgorde):
- Arno Otto – Chief Transformation Officer bij Talpa Network. Voorheen directielid van RTL Nederland, Pro Sieben, AdLINK.
- Marco Derksen – Digitaal strateeg/ondernemer en docent. Oprichter van o.a. Marketingfacts, Upstream en Koneksa Mondo.
- Goos Eilander – Marketing Strategy en Development bij MarketResponse. Voorheen oprichter en directeur van Trendbox en lid van de raad van toezicht NIMA.
- Jeroen Verkroost – Directeur Digitale Transformatie bij Holland Casino. Daarvoor vergelijkbare posities bij o.a. DPG Media en SBS/Veronica. Bekend van de podcast de Jeroenen.
- Bas de Vos – Senior Director bij Kantar met als ‘product’ Audience. Hiervoor directeur Stichting KijkOnderzoek en hoofd research bij STER.
- Berry Punt – Marketing Manager Nielsen Nederland. (Mede-) auteur van ‘De opbrengst van een kijkminuut’.
- Henriette van Swinderen – Directeur bvA netwerk van merkleiders. Daarvoor marketing- en communicatieposities bij o.a. Schoonenberg en T-Mobile.
- Ruud de Langen – Chief Growth Officer bij dentsu Benelux. Was hiervoor Chief Creative Officer bij Talpa Network en CEO van Mindshare Nederland.
- Rutger Tuit – Tech x Creativity | YouTube x Google. Tot januari 2021 boardmember van VIA Nederland en tussen 2010 en 2016 diverse functies bij GroupM.
- Edmund Lauf – Senior Researcher bij Commissariaat voor de Media. Daarvoor een vergelijkbare functie aan de Universiteit van Amsterdam/Ascor.
De interviews zijn geanonimiseerd en per onderwerp met elkaar verweven waarbij de antwoorden op onderliggende thema’s zijn geclusterd. De quotes zijn uiteraard wel op naam gesteld.
Veel dank gaat uit naar alle experts die hun tijd en visie hebben willen delen ten behoeve van Media 2030.