Lineair/non-lineair

Minder lineair en meer streamen. Dat was in het kort de verwachting in 2021 in de eerste versie van Media 2030. Dat gold dan vooral voor televisie. En die ontwikkeling zet door. De lineaire kijktijd is ook in 2023 weer verder afgenomen en staat inmiddels op 100 minuten per dag. Tien jaar geleden was dat met 179 minuten bijna drie uur per dag. In de periode januari-mei 2024 is het aandeel voor non-lineair verder gegroeid en heeft het nu een meerderheidsaandeel van 54%.

De groei van non-lineair gaat samen met de toename van het aantal streamingsdiensten Naast Netflix en Videoland kan de kijker ook kiezen tussen Disney+, Amazon Prime, HBO, SkyShowTime, Pathé Thuis, Viaplay, Apple TV+, Cinemeber, Cinetree, Film1, NLZiet, NPO Start en Kijk. En mocht dit aanbod nog niet genoeg zijn, dan is er altijd nog YouTube dat via een app op Smart TV beschikbaar is.

De adverteerder levert met € 1,4 miljard nu nog de grootste bijdrage aan de financiering van de videocontent. De kijker doet daar via de abonnementsgelden met bijna € 1,2 miljard een flinke schep bovenop en haalt binnen afzienbare tijd waarschijnlijk de adverteerder in als het gaat om bestedingsaandeel.

Voor radio geldt dat het live luisteren een aandeel heeft van 66%. De overige 34% gaat volgens de AudioMonitor van NMO naar non-lineair luisteren zoals streaming en podcasts. In de groep 13-34 jaar heeft non-lineair inmiddels een meerderheidsaandeel van 56%.

Scroll naar boven