Retailmedia

Het verkleinen van de GRP-voorraad op televisie, de papieren ontlezing, het afschaffen van third-party cookies en strengere regelgeving voor online- en sociale media platforms dwingen adverteerders om na te denken over alternatieven. Een van de snelst groeiende sectoren binnen media en advertising is op dit moment ‘retailmedia’. Bij deze vorm van adverteren stellen retailers hun (online) kanalen beschikbaar voor advertentiedoeleinden.

Retailmedia is niet nieuw. Adverteerders maken al jaren gebruik van de kanalen van retailers. Allerhande, het magazine van Albert Heijn en Boodschappen van Superunie worden al heel lang (gedwongen) ingezet door merkfabrikanten. Maar met de opkomst van online winkels heeft retailmedia een vlucht genomen.

De omzetten voor retailmedia worden niet systematisch gemeten zoals dat wel bij reguliere media gebeurt zoals televisie, radio en print. Incidenteel verschijnen er berichten over de omzet, zoals bij RTL Nieuws: “Het gaat om een snelgroeiende markt. Bij een presentatie voor beleggers eind 2021 zei Ahold dat er in 2020 in heel Europa in totaal voor € 7 miljard werd besteed aan retailmedia. Het concern verwachtte toen dat dit in 2025 gegroeid zal zijn tot € 25 miljard.” Volgens hetzelfde artikel zal Ahold/Delhaize in 2025 voor retailmedia een omzet draaien van zo’n € 1 miljard. Dat is meer dan de jaaromzet van televisiereclame in Nederland.

Scroll naar boven