Media 2030: Groei digitale mediaconsumptie vooral in 50+

Vandaag publiceert Het Media Loket het rapport Media 2030. Daarin wordt een beeld geschetst van de mediaconsumptie in 2030. Volgens het rapport zal de lineaire kijk- en luistertijd verder afnemen richting 2030, gaan tv- en radiozenders verdwijnen, neemt het aantal printtitels af en zal de mediaconsument belangrijker worden als financier van de content. Het omzetaandeel van de adverteerder zal daardoor afnemen. De groei van de digitale mediaconsumptie vindt vooral in de oudere doelgroepen plaats.

De visie op de mediaconsumptie in 2030 is gebaseerd op een combinatie van een mediadata-analyse en tien expertinterviews. Uit de data-analyse over 2000-2020 destilleerde Peter Wiegman van Het Media Loket vijf domeinen die bepalend zijn voor de toekomstige mediaconsumptie. Dat zijn leeftijd/demografie, ontlezing, lineair/non-lineair, globals en adverteerders. “Per domein kregen de experts twee vragen voorgeschoteld en dat leverde uiteindelijk 100 bouwstenen op voor een gefundeerde en realistische kijk op het mediagebruik in de toekomst”, aldus Wiegman.

Media 2030 ziet 50 jaar als een kantelleeftijd. Onder die leeftijd zijn de klassieke consumptiepatronen al bijna niet meer te zien, daarboven nog wel. Toch zal de groei van digitale mediaconsumptie de komende jaren juist in de 50+ doelgroep plaatsvinden omdat daar nog volop potentie aanwezig is. Door steeds betere technologieën zullen zij makkelijker in staat zijn om digitale media te consumeren. Jongeren zullen voorop blijven lopen in innovatief mediagebruik. Vooral als het gaat om de verdere ontwikkeling van de metaverse en andere virtuele platformen.

De globals blijven hun dominante rol vervullen in het aanbieden van schaal, data, technologie en slimme oplossingen voor adverteerders. Ze zullen de adverteerder en zijn merken meenemen naar de nieuwe (virtuele) wereld met onuitputtelijke mogelijkheden. Een eventuele opsplitsing van de globals, zoals gewenst door diverse overheden, zal geen invloed hebben op het uitgavepatroon van de adverteerders richting die globals.

De adverteerder zal zijn budget blijven uitgeven aan mediakanalen, maar de omgeving en vorm zullen veranderen. Om die verschuiving goed te monitoren is een aangepaste registratie van de budgetten nodig, die meer meet dan de huidige uitgaven aan advertising.

Media 2030 is geen eenmalige publicatie. Op media2030.nl zal Het Media Loket blijven toetsen of de voorspellingen uit het rapport juist zijn geweest of aanpassingen verdienen.

2 gedachten over “Media 2030: Groei digitale mediaconsumptie vooral in 50+”

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven