Leeftijd/demografie

Eind 2023 publiceerde het Commissariaat voor de Media een nieuwe editie van de Mediamonitor waarin werd gesproken over een generatie-effect: “Uit de Mediamonitor 2023 blijkt dat het gebruik van de televisie- en radiozenders en papieren dagbladen weer verder is gedaald. Jongeren maken vooral gebruik van sociale media, ook voor nieuws. We zien daarbij in het geval van lineaire televisiezenders dat het gebruik niet toeneemt als de gebruiker ouder wordt. Dat jongeren steeds minder gebruikmaken van traditionele media is dan ook geen leeftijdseffect te noemen, maar een generatie-effect.”

Dat betekent dat traditionele vormen van mediaconsumptie gaan verdwijnen. Die voorspelling werd twee jaar geleden al gedaan in Media 2030. De vraag of oude patronen terugkeren als mediagebruikers op zekere leeftijd zijn werd toen al door alle experts negatief beantwoord.

Met betrekking tot de oudere doelgroep werd ook gesteld dat daar de grootste groei van non-lineaire mediaconsumptie vandaan gaat komen. Voor een deel zullen de klassieke mediapatronen in de groep 50+ nog lang zichtbaar blijven, maar de groei van de digitale mediaconsumptie, waaronder streamingdiensten en digitaal lezen, zal voor een groot deel uit de oudere doelgroep komen. Daar zit de meeste headspace volgens de experts. Zij zullen steeds meer gaan ervaren dat ze de media makkelijk op hun dagritme kunnen laten aansluiten in plaats van andersom. De technologie gaat daarin mee met het vergroten van het gebruiksgemak van nieuwe diensten.

Scroll naar boven