Epiloog

Het samenstellen en schrijven van dit rapport was een mooie reis door de tijd, die begon aan het begin van deze eeuw. Internet was er al wel, maar speelde nog nauwelijks een rol in het massale mediaveld. Maar dat veranderde snel. In de 25 jaar dat Het Media Loket nu bestaat heeft er een ware revolutie plaatsgevonden. Niet alleen in het mediaveld, maar ook daarbuiten.  

In de deskresearchfase van Media 2030 heb ik veel data op een rij gezet voor de periode 2000-2020 en als ik vanaf een afstand naar die data kijk blijft het verbazend, ondanks dat ik professioneel en van dichtbij getuige ben geweest van de ontwikkelingen. Vooral in de laatste tien jaar was het digitaliseringstempo enorm. En dat tempo zal de komende tien jaar verder omhoog gaan.

De interviews met de experts vormden een prachtige aanvulling op de kale cijfers. Ze gaven me nieuwe inzichten en verbanden die op geen enkele manier rechtstreeks uit de data te halen zijn. Dat maakt dat Media 2030 een gefundeerde en realistische visie geeft op de toekomstige mediaconsumptie in Nederland.

Tijdens de afrondende fase van dit rapport verscheen het bericht dat SBS6 op eerste kerstdag vier uur lang een openhaardvuur gaat uitzenden. Naar Scandinavisch voorbeeld. Het lijkt een handdoek in de ring en een voorbode van de verdere ontwikkeling – of beter gezegd afwikkeling – van lineaire televisie. Het past in het beeld dat is geschetst in dit rapport.

Tot 2030 is het SBS6-kerstvuur op televisie misschien wel een jaarlijks hoogtepunt en goed voor een hoge notering in de ranglijsten. Het is dan wel te hopen dat de waakvlam in de rest van het jaar voldoende kracht heeft om tijdens de volgende kerst weer op te kunnen laaien.

Laten we de ontwikkelingen samen blijven volgen op media2030.nl.

Peter Wiegman Het Media Loket

Scroll naar boven